کد خبر: ۱۶۴۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
کارشناس مسائل سیاسی:

 نقش رسانه‌ها در تصمیم‌گیری‌های سیاسی چندوجهی است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: نقش رسانه‌ها در تصمیم‌گیری‌های سیاسی چندوجهی و قابل‌توجه است و تعامل سازنده میان رسانه‌ها و سیاست‌گذاران اهمیت زیادی دارد.

 غلامرضا اکبری در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، از نقش رسانه‌ها به عنوان یکی از عوامل مؤثر در تشکیل و اجرای سیاست‌های عمومی بیان کرد: رسانه‌ها از طریق پوشش خبری، تحلیلی و گفتمانی خود، مسائل و موضوعات مختلف را به عنوان دستور کار سیاسی مطرح می‌کنند که این موضوعات ممکن است با اولویت‌های حکومت تفاوت داشته باشند و سیاستمداران را ملزم به واکنش و پاسخگویی کنند.


 وی با اشاره به افکار عمومی و فضای سیاسی ادامه داد: رسانه‌ها با ایجاد فضای گفتمانی و پوشش اخبار، بر طرز تفکر و ادراک مردم از مسائل سیاسی تأثیرگذار هستند، این امر می‌تواند بر میزان مشارکت و حمایت شهروندان از سیاست‌ها تأثیر بگذارد.

 

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در صورت حمایت از سیاست‌ها و تصمیمات حکومتی، می‌توانند به آن‌ها مشروعیت ببخشند و آن‌ها را در افکار عمومی مقبول کنند.


 وی ادامه داد: رسانه‌ها با پوشش گسترده موضوعات و ایجاد فضای گفتمانی مربوط به آن‌ها، بر ادراک و نگرش افکار عمومی تأثیر می‌گذارند، این تغییرات در افکار عمومی ممکن است بر تصمیم‌گیری سیاسی مرتبط با آن موضوعات اثرگذار باشد.


 
 اکبری از تأثیر اساسی رسانه در نظارت و پاسخ‌گویی اذعان کرد: رسانه‌ها از طریق پوشش اقدامات و سیاست‌های دولت، نقش نظارتی خود را ایفا می‌کنند و سیاستمداران را ملزم به پاسخ‌گویی می‌نمایند.


 وی تأکید کرد: نقش رسانه‌ها در تشکیل و اجرای سیاست‌های عمومی بسیار تأثیرگذار است و تعامل آن‌ها با سیاست‌گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است.


 اکبری از عملکرد رسانه‌ها بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی تصریح کرد: رسانه‌ها با انتخاب و پوشش خبری موضوعات مختلف، این موضوعات را در دستور کار سیاسی مطرح می‌کنند که این امر ممکن است بر اولویت‌بندی و توجه سیاستمداران به این موضوعات تأثیر بگذارد.


 وی از قاب‌بندی رسانه‌ها بیان کرد: رسانه‌ها با نحوه ارائه و چارچوب‌بندی موضوعات سیاسی، می‌توانند بر درک و تفسیر مخاطبان از آن‌ها تأثیر بگذارند که ممکن است بر نگرش و تصمیمات سیاسی مرتبط با آن موضوعات تأثیرگذار باشد.


 کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها از طریق پوشش اقدامات و تصمیمات سیاسی و نقد آن‌ها، نقش نظارتی خود را ایفا کرده و سیاستمداران را ملزم به پاسخ‌گویی می‌کنند و بر نحوه تصمیم‌گیری آن‌ها تأثیر غیرمستقیم دارد.


 اکبری در پایان گفت: نقش رسانه‌ها در تصمیم‌گیری‌های سیاسی چندوجهی و قابل‌توجه است و تعامل سازنده میان رسانه‌ها و سیاست‌گذاران اهمیت زیادی دارد.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: فارس ، شیراز ، شیرازه ، سیاسی ، رسانه
نظرات بینندگان